top of page

תיקון חוק הגנת הצרכן – מאגר "אין להתקשר אלי"



לאחרונה אושר במליאת הכנסת תיקון מס' 61 לחוק הגנת הצרכן – מאגר צרכנים להגבלת שיחות שיווק מרחוק התשפ"א-2020 ("התיקון"), אשר מכונה גם חוק מאגר "אין להתקשר אלי". התיקון קובע הסדר ביחס לפניה ויזום שיחות שיווק באמצעות הטלפון לצרכנים. בהתאם לתיקון החדש, ניתן יהיה לקיים שיחות שיווק רק לצרכנים אשר אינם רשומים במאגר. להלן נוסח התיקון שהתקבל:


חוק הגנת הצרכן תיקון 61
.pdf
Download PDF • 238KB

התיקון מסמיך את הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, להקים ולנהל מאגר מספרי טלפון רשומים, שבו יוכלו צרכנים לרשום מספרי טלפון שברשותם וכן לגרוע אותם מהמאגר. מעת הרישום, תוגבל פניה שיווקית למספרים אלה ועסקים אשר יבקשו לפנות בפנייה שיווקית יזומה, יידרשו לבדוק האם הצרכן הגביל פניה למספר הטלפון שלו. התיקון מגביל גם פניה באמצעות מערכי שיווק טלפוני הפונים בשם חברות אחרות, כך שהאחריות לפניה שהוגבלה, תחול הן על העסק המשווק והן על העסק הפונה. המאגר יחל לפעול שנה וחצי לאחר כניסת התיקון לתוקף ובכך יחל יישומו המעשי של התיקון.


בחוק נקבעו מספר החרגות אשר יאפשרו עסק לפנות לצרכן, על אף שמספרו רשום במאגר. בין המקרים: הצרכן ביקש מהעסק שיחזור אליו בשיחה; פניה שיווקית לגבי עסקה מתמשכת, במהלך תקופת העסקה ולגבי העסקה האמורה בלבד כולל הצעה לשינוי תנאי העסקה אך לא להארכת תוקף העסקה; הצרכן נתן הסכמה או פנה מיוזמתו לעסק ומסר הסכמה מפורשת בכתב לפנות אליו בשיווק טלפוני והיא תהיה תקפה לשנה או פחות מכך אם הצרכן ביטל אותה ובלבד שההסכמה לא ניתנה כתוצאה מפניה טלפונית אסורה של העסק.


התיקון מאפשר הטלת צווים מנהליים להסדרת ותיקון הפרה של החוק ואף יתאפשר להטיל עיצומים כספיים לעסקים שיעברו אל החוק ולא יפעלו בהתאם לדרישות ולצווים מנהליים שיוטלו עליהם.

מדובר בתיקון לחוק שהונח עוד בשנת 2018 וקידומו הופסק בגלל פיזור הכנסת ה-20. ניתן לראות בתיקון השלמה להסדר החוקי המצוי בחוק התקשורת (בזק ושידורים) תשמ"ב-1982 המוכר כ"חוק הספאם", אשר לא כלל הגבלה על פניות לשיווק בשיחת טלפון. בדברי ההסבר לחוק, ניתן ביטוי לריבוי פניות בישראל לשיווק אגרסיבי באמצעות שיחה טלפונית, ריבוי מקרי עוקץ קשישים ואף תמיכה בנסיבות וריבוי המקרים כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה בישראל ובעולם כגורם לקידום והשלמת התיקון.

משרדנו מייעץ משפטית לגופים עסקיים וחברות, לרבות בתחומי הגנת הצרכן, הגנת הפרטיות ותקשורת. כניסת החוק לתוקף ויישומו בפועל, עם השלמת הקמת המאגר, יחייבו, כמובן, עסקים לבצע התאמות בעת פניה ללקוחות.

ככל ואתם מבצעים פניות שיווקיות באמצעות הטלפון יש להיערך לעניין. הנכם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו בכל שאלה בנושא.


משרד זילברברג-מלין ממשיך לעמוד לשירותכם, אל תהססו ליצור איתנו קשר בכל התלבטות.


אודות ישי זילברברג, עו"ד

עו"ד ישי זילברברג, שותף מייסד, ראש מחלקת ליטיגציה, תביעות ייצוגיות ורגולציית תקשורת הוסמך בשנת 2003, בעל תואר LLB עם חטיבה ביחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית בירושלים. בנוסף עו"ד זילברברג הנו מגשר מוסמך מטעם המוסד הארצי לגישור של לשכת עורכי הדין בישראל. טרם הקמת המשרד עבד עו"ד זילברברג במשרדי עו"ד מהגדולים בישראל, בהם עסק בליטיגציה על שלל גווניה, לרבות בתחום האזרחי, המנהלי, תכנון ובניה, נדל"ן ודיני עבודה. בתפקידו האחרון שימש עו"ד זילברברג כמנהל תחום הרגולציה והליטיגציה בחברת תקשורת מהגדולות במשק. במסגרת תפקידו זה היווה עו"ד זילברברג הנציג המשפטי בכל הנוגע לסוגיות משפטיות ורגולטוריות בתחומי הפיתוח העסקי והפעילות השוטפת של החברה, לרבות מתן חוות דעת, ניתוח ויישום של שינויי חקיקה, הוראות מנהליות ותיקוני רישיון המשפיעים על התנהלות החברה. עו"ד זילברברג הנו בעל ניסיון רב שנים בתחום התובענות הייצוגיות והוא חבר ועדת תביעות ייצוגיות של מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין.









bottom of page