top of page

פרטיות ברשת – האם זה אפשרי בכלל?

מצד אחד כולנו רוצים להשתמש באפליקציות ובפלטפורמות דיגיטליות שמקלות על החיים שלנו, חוסכות לנו זמן וגם גורמות לנו להרגיש מעודכנים ומחוברים. מצד שני, מתחילה לחלחל בכולנו ההבנה שלתענוג הזה יש מחיר! והמחיר הוא הפרטיות שלנו ברשת. אז מהן הסכנות האורבות לנו בדיגיטל ומה אנחנו יכולים לעשות כדי להגן על עצמנו?


הדיון על פרטיות המידע שלנו הפך להיות מאוד נפוץ בשנים האחרונות, והוא כבר ממש לא שמור רק לאנשי המחשבים והאינטרנט. המדיה מלאה בכתבות, פרסומים ודיונים בפאנלים חדשותיים לגבי סוגיות חברתיות ומוסריות הקשורות למידע שלנו ברשת – רק ראו מה קרה כאן במדינה בתחילת תקופת הקורונה סביב סוגיית איכוני השב"כ או ממש לאחרונה עם הסערה שפרצה לאחר פרסומים אודות שימוש המשטרה בתוכנות ריגול למעקב אחר אזרחים.

אז אין ספק שלאט לאט מחלחלת ההבנה בציבור שכל פעילות שלנו ברשת נרשמת, מתועדת ונכנסת למאגרי מידע כלשהם, ושהמידע הזה שווה זהב להרבה מאוד אנשים וארגונים. אלו יכולים להשתמש בו לצורכי פרסום ושיווק, ואחרים עלולים אף להשתמש בו בכוונת זדון, והכי גרוע – זה שאנחנו משתפים עם זה פעולה ברגע שאנו מסכימים לתנאי השימוש באתר או באפליקציה.


אז איזה סכנות מאיימות על הפרטיות שלנו בדיגיטל?


  • גישה לפרטים האישיים שלנו – ברגע שאנחנו מבצעים פעולות הרשמה ותשלום באתרים ובאפליקציות, המידע האישי שלנו נכנס למאגר המידע שלהם – שם, טלפון, מייל, סיסמאות, פרטי אשראי ועוד. מאגרים אלו עלולים להיות מושא לתקיפת סייבר ובכך הפרטים שלנו יחשפו. מעבר לכך, אנחנו הופכים להיות "המוצר" והנתונים שלנו נמכרים לכל המרבה במחיר למטרות שיווקיות.

  • גישה לפונקציות של המכשיר – אפליקציות שונות מבקשות הרשאות למסמכים שאנחנו שומרים במכשיר המובייל/בלפטופ/בטאבלט, לאנשי הקשר שלנו, למצלמה ולמיקום על מנת לפעול כראוי. כאשר אנחנו מעניקים את ההרשאה באופן חופשי – אנחנו למעשה מאפשרים לגורמים חיצוניים שליטה מרחוק על כל המידע שברשותנו.

  • גישה להרגלי הצריכה ותחומי העניין שלנו – בכל פעם שאנו מבצעים חיפוש באינטרנט או לוחצים על כפתורים מסוימים באתרים/באפליקציות, אנחנו משחררים אל הרשת אינפורמציה על מה שאנחנו אוהבים, מה שמעניין אותנו, מה שאנחנו אוהבים לבזבז עליו כסף. כך יכולים בעלי האתרים והאפליקציות להציג בפנינו פרסומים ממוקדים רלוונטיים ש"משדלים" אותנו לצרוך מוצרים ושירותים.


מה בכל זאת אפשר לעשות כדי להגן על הפרטים שלכם ברשת?


  • רשת ה- Wi-Fi – אבטחו את הרשת שלכם באמצעות סיסמא.

  • סיסמאות – הקפידו על שימוש בסיסמאות מורכבות וחזקות (לפחות 7 תווים). אתם לא יכולים להרשות לעצמכם להשתמש בתאריך הלידה שלכם כסיסמא למשל... שלבו אותיות קטנות וגדולות, מספרים וסימנים. הקפידו לחדש סיסמאות מדי פעם, גם אם לא חויבתם לעשות זאת על ידי האפליקציה או האתר. דבר נוסף – הימנעו מלהשתמש באותה סיסמא למספר פלטפורמות שונות.

  • רשתות חברתיות – אל תפרסמו בפרופיל שלכם מידע אישי מיותר ואל תמהרו לאשר חברות לכל מי ששולח לכם בקשה.

  • הרשאות לאפליקציות – אל תעניקו לאפליקציות גישה חופשית לפונקציות בטלפון שלכם. בהורדת אפליקציה – עצרו רגע לחשוב על סוג ההרשאות שהיא מבקשת, ביחרו מה כן לאפשר ומה לא, ובכל מקרה אפשרו גישה רק "בזמן שימוש באפליקציה".

  • אימות דו-שלבי – הכוונה לפעולה המוודא את זהותכם, למשל על ידי שליחת קוד לנייד או שליחת קישור לאימות במייל. מאוד מומלץ לבחור באופציה של אימות דו-שלבי באפליקציות שמאפשרות זאת, במיוחד כאשר מדובר באפליקציות פיננסיות או לחשבון הג'ימייל שלכם המאפשר גישה לפלטפורמות אחרות. נכון, זה מעצבן, אבל זה מאוד חשוב ויכול להגן עליכם מפני האקרים או מתחזים שירצו להיכנס לחשבונות שלכם ולבצע בשמכם פעולות.

  • תשלום באתרים – הימנעו מהזנת פרטי תשלום באתרים לא מאובטחים שאינם כוללים את האות S בכתובת האתר אחרי התחילית http!

  • עדכון מערכות הפעלה – הקפידו לעדכן את מערכת ההפעלה של המכשירים שברשותכם מדי פעם. כאשר אתם מקבלים התראה עם בקשה לעדכון – עשו זאת. העדכון כולל בדרך כלל שיפורים במנגנוני האבטחה.


אלו הן מספר דוגמאות לפעולות פשוטות שכל אחד ואחת מאיתנו יכולים ליישם בכל רגע נתון על מנת להגן על הפרטיות שלכם ברשת. אל תדלגו עליהן, המחיר יכול להיות כבד מדי.


bottom of page