top of page

על מהפכת המטבעות הקריפטוגרפיים ואיך היא משתלטת על העולם?

אם חשבתם שקריפטו שייך רק לעולם ההשקעות – תחשבו שוב!

המטבעות הקריפטוגרפיים עומדים מאחורי המהפכה הדרמטית שחווה עולם הטכנולוגיה בשנים האחרונות וצפויה להמשיך לגדול.

את המהפכה מרגישים כל אחד ואחת מאיתנו אפילו בלי שנהיה מודעים לכך.

אז מהו בדיוק הקריפטו ומה חשוב שתדעו עליו?

הכל במאמר שלפניכם


רגע של היסטוריה

הקריפטו הוא שם כולל לנכסים דיגיטליים שהמוכר שבהם הוא מטבע הביטקוין. הביטקוין נולד אי שם בשנת 2008, רגע אחרי המשבר הכלכלי העולמי הגדול. לא יכול היה להיות טיימינג מתאים יותר עבור "סטושי נאקומוטו" לפרסם את "המסמך הלבן" בו הוצג המטבע הקריפטוגרפי הראשון – הביטקוין! אנחנו לא ממש יודעים מי הוא אותו סטושי נאקומוטו, אם מדובר באדם או קבוצת אנשים, אבל ללא ספק הם הביאו בשורה כלכלית וחברתית שעתידה לשנות את עולם הפיננסים הגלובלי.


איך כוכב קריפטוגרפי נולד?

המומנטום בו התפרסם לראשונה הביטקוין מסביר אולי יותר מכל איך הפך הביטקוין ברגע לכוכב עולה. הנפילה הכלכלית גרמה למשבר אמון חמור במערכת הפיננסית המסורתית בכלל ובבנקים בפרט. הביטקוין הציע חלופה מעניינת – מטבע דיגיטלי מבוזר, שבמידה רבה מחזיר את השליטה לידיהם של האנשים עצמם. ואם כל זה לא מספיק אז הוא גם מתקיים במרחב הווירטואלי שהולך ומתפתח, ומאפשר לאנשים בקצוות שונים של העולם לבצע עסקאות בקלות ובמהירות ללא תיווך. הפונקציה הזו חשובה במיוחד בעידן שבו הגבולות הגאוגרפיים מאבדים ממשמעותם והעולם הופך לכפר גלובלי אחד קטן. בקיצור, הפוטנציאל לצמיחה מטאורית ממש הורגש בקצות האצבעות, ורבים בחרו להאמין ולהשקיע. האמת שבינתיים הוא לא מאכזב, על אף הירידות שהוא חווה בתחילת 2022, ערכו הגיע בסוף 2021 לכ-65 אלף דולר! במהלך השנים התפתחו מטבעות ויישומים נוספים על בסיס אותו עיקרון של הביטקוין, המאפשרים להיות בעלים של נכסים דיגיטליים שונים ולסחור בהם, כפי שניתן לראות בצורה חזקה בכל מה שקורה היום בעולם ה-NFT,ה-DeFi והמטאוורס.


אז איך זה עובד?

אנחנו לא ניכנס יותר מדי להסבר הטכני, אבל בגדול מה שחשוב להבין זה שבעוד הכסף הרגיל (מה שמכונה מטבעות פיאט) מודפס על ידי הבנקים והממשלות ומפוקח על ידם, את המטבעות הקריפטוגרפיים ניתן "לכרות" באמצעות פעילות וחישובים שמבצעים מחשבים. המחשב למעשה פותר חידות מתמטיות כדי לאמת עסקאות וכך גם מקבל בתמורה מטבעות דיגיטליים. התהליך קורה באופן מבוזר, כלומר ללא פיקוח מרכזי. ממש כמו שכל אחד יכול ללכת ולכרות לעצמו זהב.

הטכנולוגיה המאפשרת את הפעילות הזו היא טכנולוגיית בלוקצ'יין, שכשמה כן היא - שרשרת של בלוקים מוצפנים. שרשרת הבלוקים היא מעין פנקס רשימות פתוח ונגיש לציבור שבו נרשמות כל העסקאות המבוצעות באמצעות מטבעות קריפטוגרפיים. לכל טרנזקציה (העברה) יש חותמת אישית של מספרים ואותיות במטרה למנוע זיופים או שימוש כפול באותו מטבע. כאשר הטרנזקציה מאומתת על ידי מספר מקורות שונים (במילים אחרות, כאשר המחשבים פותרים את החידה המתמטית) – המטבע "נכרה" רשמית וערכו עובר ל"ארנק". מתוך הארנק ניתן לעשות במטבע שימוש על ידי העברת השווי שלו באופן מלא או חלקי. על המטבע צריך לשמור היטב, על ידי סיסמא חזקה, פשוט כי יכולים לגנוב לכם אותו. ומה קורה אם איבדתם או שכחת את הסיסמא? איבדתם את הכסף בדיוק כמו שמאבדים כסף מזומן!


למה זה צריך לעניין אתכם?

ראשית, מדובר באפיק השקעה פופולרי מאוד ורבים נכנסים לתחום מבלי להכיר את האותיות הקטנות. יש למשל סוגיות מורכבות של מיסוי ושל הנזלת הרווחים מהשקעות בקריפטו. הבנקים לא ששים, בלשון המעטה, להמיר את הרווחים שלכם מהעולם הדיגיטלי לכספים נזילים בחשבון הבנק, מחשש להלבנת הון ולמעורבות בהונאות ובמימון טרור. זו בדיוק הבעיה שנוצרת עקב חוסר הפיקוח. מרבית האנשים נחשפים לקשיים רק כאשר הם כבר מתמודדים עימם, ולכן מומלץ לפנות לאנשי מקצוע מנוסים שילוו אתכם בתהליך. אנחנו, במשרד עורכי הדין זילברברג-מלין מנוסים מאוד בתחום הפיננסי ומעניקים ללקוחותינו את כל המעטפת המשפטית והפיננסית הנדרשת על מנת לטפל או למנוע מראש בעיות הנוגעות להשקעות בנכסים דיגיטליים.


מעבר לכך, הנכסים הדיגיטליים הם הדבר הבא! היום כל נכס יכול לקבל הצפנה ולפיכך גם בעלות, וניתן גם לסחור בו. מעבר לנכסים המובנים מאליהם שכולנו מכירים, כמו אתר אינטרנט, פודקאסט, אפליקציה וכו', ישנם עוד נכסים רבים שאפשר לסחור בהם במרחב הדיגיטלי – קבצים מסוגים שונים כמו מצגות, חוזים וכו', אנחנו שומעים על ציוצי טוויטר מפורסמים שמוצעים למכירה, יצירות אמנות, צילומים, קבצי אודיו ועוד. כיום ניתן לעשות שימוש ב-NFT ליצירת חוזים חכמים ואוטומטיים ולהקים קהילות דיגיטליות כמו שקורה היום בעולמות ה-DAO.


המשמעויות החוקיות של ההתפתחויות הללו הן עצומות - יש כאן משמעויות של זכויות קניין, אבטחה, מיסוי ועוד, ומכאן נגזר באופן טבעי מקומנו כמשרד עורכי דין המתמחה בתחום הפיננסים בתוך כל העולם הזה של הנכסים הדיגיטליים. ההמלצה שלנו היא לתכנן מראש את השקעתכם ולא לנסות ולתקן בדיעבד כאשר הבעיות כבר מקשות עליכם בעולם ה"אמיתי".

לכל שאלה או התייעצות באחד מתחומי העיסוק שלנו, נשמח לעמוד לרשותכם. פנו אלינו או השאירו הודעה ואנו ניצור קשר בהקדם ליצירת קשר לחץ כאן.





אודות עו"ד ישי זילברברג

עו"ד ישי זילברברג, שותף מייסד, ראש מחלקת ליטיגציה, תביעות ייצוגיות ורגולציית תקשורת הוסמך בשנת 2003, בעל תואר LLB עם חטיבה ביחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית בירושלים. בנוסף עו"ד זילברברג הנו מגשר מוסמך מטעם המוסד הארצי לגישור של לשכת עורכי הדין בישראל. טרם הקמת המשרד עבד עו"ד זילברברג במשרדי עו"ד מהגדולים בישראל, בהם עסק בליטיגציה על שלל גווניה, לרבות בתחום האזרחי, המנהלי, תכנון ובניה, נדל"ן ודיני עבודה. בתפקידו האחרון שימש עו"ד זילברברג כמנהל תחום הרגולציה והליטיגציה בחברת תקשורת מהגדולות במשק. במסגרת תפקידו זה היווה עו"ד זילברברג הנציג המשפטי בכל הנוגע לסוגיות משפטיות ורגולטוריות בתחומי הפיתוח העסקי והפעילות השוטפת של החברה, לרבות מתן חוות דעת, ניתוח ויישום של שינויי חקיקה, הוראות מנהליות ותיקוני רישיון המשפיעים על התנהלות החברה. עו"ד זילברברג הנו בעל ניסיון רב שנים בתחום התובענות הייצוגיות והוא חבר ועדת תביעות ייצוגיות של מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין.



bottom of page