ביטוח מקיף ושירותי גרירה – לא מה שחשבתם!! על תביעה ייצוגית חדשה שהוגשה ע”י משרדנו

ביטוח מקיף ושירותי גרירה? לא מה שחשבתם. עכשיו אנחנו מקווים שגם ביטוח ישיר יחשבו שנית...

כשאומרים לנו את המילים "ביטוח מקיף" מה עולה בראשנו מיד? אם חלילה יפגע הרכב שלי בתאונה או שאפגע ברכב של צד שלישי יהיה לי ביטוח שיכסה לי את העלויות הגבוהות. אם הרכב שלי יתקע לו בצידי הדרך, יגיע גרר ויחלץ אותי למוסך הקרוב. אם ישבר לי חלון בפריצה או מאבן שעפה ממשאית בדרך - הביטוח ישלם על התיקון. אם ישברו לי פנס או מראה אוכל לתקן אותם על חשבון הביטוח. מסתבר כי חברות הביטוח מוכרות בשנים האחרונות כיסויים שונים שאינם חלק מפוליסת הביטוח המקיף של הרכב, למשל שירותי גרירה וחילוץ, תיקון שמשות, פנסים, מראות וכדו'. תוספות אלו נקראות "כתבי שירות" והמפקחת על הביטוח קבעה כבר מזמן כי הם אינם מהוות חלק מהפוליסה ועליהן להיות מופרדות מהפוליסה. זאת ועוד מרבית הצרכנים אינם מודעים כי שימוש בשירותים אלו אינו משפיע על "היעדר תביעות" ועל מחיר הפוליסה בעתיד. אלא שחלק מחברות הביטוח אינן ששות להישמע להוראות המפקחת על הביטוח ואינן מגלות ללקוחות כי כתבי השירות אינם חלק בלתי נפרד מן הפוליסה, אלא ניתן לבטלם לחלוטין בלא שיהיה שינוי כלשהו בפוליסה עצמה, למעט החיסכון הכספי. בעבר טענו חברות הביטוח כי בשל יתרון הגודל שלהן הן מקבלות הנחות מספקי השירותים ולכן בסופו של דבר המבוטח מרוויח מכפיית כתבי השירות עליו. אלא שהן שוכחות כי קודם כל רבים מהמבוטחים בוודאי היו שמחים שלא לרכוש כיסויים מיותרים כמו תיקון מראות ופנסים שלא אגב תאונה (מה הסיכוי שיקרה דבר כזה, אגב?) והבחירה צריכה להיות בידי המבוטח ולא בידי חברת הביטוח וחמור מכך - הן פשוט מעוותות את המציאות. אכן, חברות הביטוח כנראה מקבלות הנחות מספקי השירות בשל יתרון הגודל שלהן, אלא שהדבר בסך הכל מגדיל את רווחיהן על חשבון המבוטחים. מסתבר כי רכישת כתבי השירות ישירות מספקי השירות זולה בעשרות אחוזים מהרכישה הכפויה במסגרת פוליסות הביטוח המקיף. החברות גם מחוייבות על פי הוראות המפקחת על הביטוח לאפשר למבוטחים לבחור את ספק השירות שלהם מתוך רשימה (לדוגמא חברת הגרירה המועדפת עליהם במקרה של צורך בחילוץ). נסו להיזכר האם מי מכם נשאל על כך במסגרת רכישת או חידוש פוליסת ביטוח הרכב שלו. יש להניח שלא, שכן חברות הביטוח מעדיפות לקבוע בעצמן ממי לרכוש את כתבי השירות עבור המבוטחים, בהתאם לשיקולים שלהן, לרבות ההנחה שהן מקבלות, כמובן. אתמול (1.2.17) הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז תובענה ייצוגית על ידי מבוטחת של חברת ביטוח ישיר המיוצגת על ידי משרדנו באמצעות Yishai Zilberberg Ido Malin , הטוענת כי בעת שרכשה ביטוח רכב מהחברה, החברה הסתירה ממנה כי כתבי השירות אינם חלק הניתן להפרדה מהביטוח המקיף. לאחר שגילתה כי רכישת כתבי השירות אצל ספק שירות נפרד זול בהרבה אצל הספק ישירות, ביטלה את כתבי השירות אצל ביטוח ישיר ורכשה כיסוי בלא "עמלת התיווך" של ביטוח ישיר, אשר כל כך מתגאה בכך שהיא חוסכת למבוטחים את "עמלת התיווך" של סוכן הביטוח. התובעת טוענת כי לקוחות ביטוח ישיר היו מעדיפים לבטל את הכיסויים או לרכוש אותם במחיר זול יותר אצל ספקי השירות, לו הייתה החברה פועלת בהתאם להוראות המפקחת על הביטוח ומבהירה להם כי הם אינם מחוייבים לרכוש את כתבי השירות כחלק כולל מחבילת הביטוח המקיף. התובעת מבקשת לחייב את ביטוח ישיר לפעול בהתאם להוראות החוק, לגלות למבוטחים את המידע ולפצות את מי שרכשו כתבי שירות בהפרש המחיר בין רכישתם בביטוח ישיר לבין רכישתם בשוק החופשי.

אודות עדו מלין

עו"ד עדו מלין, שותף מייסד, ראש מחלקת רגולציה בנקאית, אשראי חוץ בנקאי ופיננסי הוסמך בשנת 2002, בעל תואר LLB בהצטיינות מאוניברסיטת בר אילן ותואר שני במינהל עסקים עם התמחות במימון. עו"ד עדו מלין, מביא עימו יחד עם הניסיון המשפטי ניסיון מעשי עשיר בתחום העשייה הבנקאית והפיננסית ובתחום המימון. קודם להצטרפותו למשרד כיהן בתפקידי אשראי, רגולציה והלבנת הון במספר בנקים. בכל התפקידים הללו, שילב את העשייה המשפטית יחד עם ניסיון רב בעשייה הבנקאית והפיננסית, ובכלל זאת ניהול סיכוני אשראי, מודלים למתן אשראי ודירוג לקוח, היבטי תפעול ורגולציה, טפסי לקוחות, דיונים מול בנק ישראל וגופים אחרים. ניסיונו המשפטי והמעשי של עו"ד מלין בתחום הפיננסי והעסקי מסייע ללקוחות המשרד בליווי וייעוץ בתחום הרגולציה בתחום האשראי, הביטוח ושוק ההון, בעסקאות מימון רחבות היקף, בייעוץ במכשירים פיננסים חדשים, הלבנת הון, רישוי ופתרונות יחודיים בנושאים מורכבים. להציג את כל הפוסטים של עדו מלין, עו"ד